Meny
MENU

Kjøpsbetingelser

Kjøpsvilkår (salgsbetingelser) for magasinet.no

Selger: Friluftsmagasinet AS

Org.nr.: 981 609 638 MVA

Postadresse: Dråpen 18, 3000 Drammen

Besøksadresse: Dråpen 18 3036 Drammen

E-post: post@magasinet.no
Telefon: 32 84 99 10

I det følgende blir Friluftsmagasinet benevnt vi eller oss. Kjøper er den person som foretar bestillingen.


Generelt

Vi tilbyr 100 dagers full returrett og gratis retur* (gjelder ikke truser, hipstere og boxershorts av hygieniske årsaker).

*Du kan lese mer om våre returordninger her "Bytte og retur".

For å få godkjent retur må alltid varen være ubrukt eller som ny, i original embalasje.

Vi sender kun varer i Norge for øyeblikket. Er du bosatt i andre land enn Norge, vennligst få en venn til å handle for deg for så å videresende varer til deg.

Friluftsmagasinet forbeholder seg retten til å bruke epostadresser til eget bruk (informasjon/kampanjer).

Friluftsmagasinet tar forbehold om utsolgte varer og skrivefeil.

Kjøpsvilkårene (salgsbetingelsene) gjelder for alt salg av produkter og tjenester fra www.magasinet.no til forbrukere i Norge.

Er du under 18 år kan du bare handle på postoppkrav eller betale ved levering. Det er også mulig å få en myndig (for eksempel en foresatt), til å foreta handelen for deg. Vi selger ikke varer til mindreårige (under 15 år) uten foresattes godkjenning.

Friluftsmagasinet leverer kun til Norge, dette gjelder også Svalbard.

Alle produkter vi selger kan brukes i Norge.
Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven og e-handelsloven. Der det i disse salgsbetingelsene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av e-post.

Bestilling

Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og sende en automatisk bekreftelse til deg. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den. Det er viktig at du undersøker om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen din. Avvik mellom din bestilling og ordrebekreftelsen anses som et nytt tilbud fra oss, som du kan akseptere eller takke nei til. Du har likevel rett til å gjøre gjeldende din opprinnelige bestilling såfremt denne er i samsvar med det vi har tilbudt. Unntak kan forekomme, for eksempel ved åpenbare prisfeil, utsolgte varer og skrivefeil.
Vi gjør oppmerksom på at bestillingen ikke er bindende og vi tar forbehold om prisfeil, utsolgte varer og skrivefeil.

Informasjon i nettbutikken

Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive- og trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Dersom vi er utsolgt vil du få melding om dette. Du vil få mulighet til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling eller kansellere bestillingen.

Priser og levering

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift. Friluftsmagasinet tar forbehold om prisfeil i nettbutikken. Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje osv) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. Eventuelle leveranser til Svalbard selges med merverdiavgift. Skjema stemplet av sysselmannen e.l. må returneres Friluftsmagasinet for refusjon av merverdiavgift. Prisene er i stadig endring og vi tar derfor forbehold om prisendring. Vi forbeholder oss rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i prissvingninger og lagersituasjon. Vi forbeholder oss også rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i konkurranseforhold og alle andre årsaker.

Alle leveringstider som blir oppgitt av oss må anses som veiledende. Med leveringstid menes tidspunkt for ankomst av varer til vårt lager. Medgått tid til plukking, pakking og eventuell produksjon kommer i tillegg før innlevering av forsendelsen til transportør. Når tid er oppgitt i antall dager, menes virkedager og befrakters tid kommer alltid i tillegg. Vi forbeholder oss retten til å avvike og/eller endre oppgitt leveringstid uten nærmere varsel.

Friluftsmagasinet tilbyr pdd disse leveringsmåtene:

  • Servicepakke - hentes i post i butikk eller postkontor. Fast frakt 89,- unntatt til Svalbard der Postens satser gjelder.
  • Hjem på døren - pakken leveres til oppgitt adresse etter kl 1700 på hverdager. Fast frakt 129,-.
  • På jobben - pakken leveres til bedriftadresse mellom 0800 - 1600 på hverdanger. Frakt regnes ut fra Bring sine fraktsatser og vises i handlekurven.
  • Klikk & Hent - bestill i nettbutikken og hent varene i en av våre butikker (fraktfritt).

Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt som ikke skyldes feil (se nedenfor) får ikke tilbakevirkende kraft. Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Friluftsmagasinets side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken kan Friluftsmagasinet ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.

Betaling

Ved bestilling kan du velge å betale med postoppkrav, kort eller faktura. postoppkrav. Ved bruk av kort vil kjøpesummen bli reservert på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet først samme dag som forsendelse blir foretatt. Velger du postoppkrav betaler du når du henter pakken på ditt postkontor.
Uavhentede og ikke-betalte pakker vil bli belastet med et gebyr på kr 500,- inkl. mva, for å dekke våre utlegg. Ved manglende betaling vil kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso.

Bring Postoppkrav
Velger du å få pakken din sendt som Bring Postoppkrav kommer et gebyr på 59,- i tillegg til fraktkostnaden. Velger du Bring Postoppkrav er det kun fraktvalget servicepakke som er tilgjengelig.

Klarna Faktura/Delbetal med Klarna Konto

I samarbeid med Klarna AB, tilbyr vi faktura og delbetaling. Når du velger Klarna som betalingsmåte sendes faktura samme dag som varene sendes fra vårt lager. Du kan siden velge å betale hele beløpet med en gang eller dele opp betalingen i mindre deler. Faktura forfaller i løpet av 14 dager.

Du kan kun bestille til din folkeregistrerte adresse når du velger faktura eller delbetaling og du må være minst 18 år gammel når du bestiller. Når du har fått fakturaen kan du velge å delbetale opp til 24 måneder. Ved delbetaling tilkommer den rentesatsen Klarna har satt. Du anbefales derfor å sjekke Klarna sine vilkår og rentesatser før avtale inngås.

Ved et kredittkjøp tas det på deg som kunde en kredittopplysning. Ved forsinket eller uteblitt betaling debiteres en avgift samt forsinkelsesrente.

For å se fullstendige vilkår for Klarna se linkene nedenfor:

Vilkår ved bruk av Klarna Faktura

Vilkår ved delbetaling med Klarna Konto

Salgspant

Friluftsmagasinet har salgspant i de solgte varer som sikkerhet for sitt krav på kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger, jfr. pantelovens 3–14 flg. Det er kun bedrifter og offentlige etater som kan kjøpe varer på kreditt. Det vil bli foretatt kredittvurdering før fakturautsendelse.

Levering og forsinkelse

Levering av produktene skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt på ordrebekreftelsen. Vi har risikoen for produktene inntil de overtas av deg eller tredjepart utpekt av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse. Dersom leveringen av produktet blir forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje, eller om produktet er
utsolgt. Avhengig av produktets art og forsinkelsens lengde kan du etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve levering, kreve erstatning eller heve avtalen.

Undersøkelse av produktene

Etter at du har mottatt produktene, bør du så snart det er anledning til det, undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler og meddele dette til oss, helst til retur@magasinet.no.

Reklamasjon – Forbrukerkjøpsloven av 21. juni (nr. 34 – 2002)

Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget, eller burde oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok tingen (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Vi anbefaler at reklamasjonen sendes oss skriftlig. Vi bruker epost som foretrukken kommunikasjonsmetode i forbindelse med reklamasjoner og returer - bruk retur@magasinet.no. Vi forbeholder oss retten til å videresende reklamasjoner til produsent eller underleverandør for videre vurdering av eventuelle feil og mangler.

Dersom det foreligger en mangel ved produktet og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende mangelsbeføyelse:

  • Holde kjøpesummen tilbake.
  • Under visse forutsetninger velge mellom retting eller omlevering.
  • Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig (forutsetter vare i samme stand og mengde).
  • Kreve erstatningsvare (forutsetter vare i samme stand og mengde).
  • Hvisselgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning.

Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Hvis kunden på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være avtalt med Friluftsmagasinet, betaler vi ikke disse utgiftene.

Garanti

Enkelte produsenter har egne garantivilkår i Norge som er bedre enn det som gis via Forbrukerkjøpsloven. Friluftsmagasinet tilbyr også 100 dagers gratis retur ved bruk av vårt returskjema.

Angrerett

Angrerettloven gir deg som privatperson rett til, uten ekstra kostnad, å sjekke produktet før det returneres innenfor angreretten. Er produktet kun prøvd eller sjekket på samme måte som man kan gjøre i en alminnelig butikk, så skal kunden ha hele kjøpesummen og frakt til kunden tilbakebetalt. Er produktet brukt (i angrerettsperioden) og dette har ført til en verdireduksjon på varen, vil foretaket gjøre et fradrag i kjøpesummen tilsvarende varens objektivt reduserte verdi, før resten av kjøpesummen og frakt til kunden tilbakebetales. Dokumentasjon på uforsvarlig og unødvendig undersøkelse av produktet som medfører verdireduksjon vil bli sendt forbruker pr epost.

Rett til å angre har kun privatpersoner og forsendelsen må hentes ut eller returneres av kjøper for å oppfylle kravene i Angrerettloven § 25.

Angreretten gjelder ikke for enkelte varer og for enkelte tjenester (se unntak i siste avsnitt). Angreretten forutsetter at du senest innen 14 kalenderdager etter at du mottar siste leveranse gir oss melding om dette (angrefrist). Dersom fristen ender på en lørdag eller på en helligdag, forlenges fristen til
nærmeste virkedag.

Angrerettskjemaet får du tilsendt med leveringsbekreftelsen på e-post. Dersom du ikke har mottatt angrerettskjema ved levering av produktene, utvides denne fristen til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen. Kunden har bevisbyrde for at beskjed om angring er gitt.
Vi anbefaler at kunden angrer ved å benytte returskjemaet på våre nettsider som vil generere en mottakskvittering til kunden som bevis på at man har angret. For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være levert oss i tilnærmet samme mengde og stand som du mottok den.
Alle produkter som det angres på skal sendes tilbake til oss uten unødig opphold og senest innen 14 dager. Produktet sendes tilbake til oss med alt tilbehør og i originalemballasjen, sammen med angrerettskjema. Nærmere opplysninger om hvordan du benytter deg av angreretten, fremgår av angrerettskjemaet. Eventuell returforsendelse må betales av deg og du har risikoen under transporten tilbake til oss (sporbare sendingsmetoder anbefales). Vi er forpliktet til å betale tilbake til deg det du har betalt inkludert porto for standard forsendelsen (servicepakke) til deg, ekspedisjonsgebyr, tollavgifter, oppkravsgebyr og lignende. Dette gjelder kun når hele kjøpet returneres. Det er normalt forbrukeren som må betale de direkte kostnadene ved retur av varene (eks. returfrakt og returemballasje).
Dersom du benytter vår returportal er returen kostnadsfri.

Tilbakebetaling skal finne sted innen 14 virkedager etter at vi mottar produktet fra deg til kontonummeret opplyst i returskjemaet.

Angreretten gjelder ikke for:

  • Digitalt innhold på minnebrikker, CD- og DVD-plater når forseglingen på det fysiske produktet er brutt.
  • Forseglede varer som ikke er egnet for retur av hygieniske årsaker og hvor forseglingen er brutt etter levering (undertøy, hipster, boksershorts og truser).
  • Varer som forringes eller raskt går ut på dato (eks. mat).
  • Varer med personlig preg.

Tilbakebetaling ved angrerett og reklamasjon 

Tilbakebetaling skjer innen 14 dager etter at varen(e) er mottatt i retur.

  • Kort
    Dersom du skal motta penger i forbindelse med en retur, vil du motta beløpet via samme betalingsmedium som du betalte med.
  • Klarna Faktura
    Om du har betalt din faktura, men angrer ditt kjøp vil du få et tilgodebeløp hos Klarna. Klarna vil tilbakebetale beløp til samme konto som betalingen kom fra. Har du spørmål om vedrørende din faktura, ta kontakt med Klarna på telefon: 21 01 89 91 eller epost: info@klarna.se. Du kan også besøke Klarna på www.klarna.com.

Kundens plikter

Den som er registrert som kunde hos Friluftsmagasinet, er ansvarlig for betaling av de ytelser Friluftsmagasinet eller Friluftsmagasinet’s samarbeidspartnere leverer i henhold til nærværende vilkår. Ansvaret omfatter også andres bruk av kundens tilgang, herunder uvedkommendes bruk, så fremt det ikke kan påvises at uvedkommendes bruk er muliggjort gjennom uaktsomhet fra Friluftsmagasinets side.

Ekstraordinære forhold

Friluftsmagasinet er kun ansvarlig for tap for varen, dersom det er påvist feil eller mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis Friluftsmagasinet godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor Friluftsmagasinets kontroll, og som Friluftsmagasinet ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av. Friluftsmagasinet er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Friluftsmagasinet’s side. Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene være dårligere enn vilkårene i loven, jfr. Lov om forbrukerkjøp av 2002-06-21 nr. 34.

Endring i vilkårene

Friluftsmagasinet forbeholder seg retten til å endre vilkårene, herunder som følge av endringer i lovgivningen.

Force majeure

Er Friluftsmagasinet forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering - eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over
den, så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Friluftsmagasinet fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den mangelfulle vares kjøpesum.

Personopplysninger

Friluftsmagasinet fokuserer på å håndtere personopplysninger på en betryggende måte. Når du handler hos oss, oppbevarer vi blant annet navn, adresse og e-postadresse. Dette er informasjon vi trenger for å levere varene til deg med valgt transportør, samt kontakte deg om i forbindelse med bestillingen. Vi er også pålagt å oppbevare denne informasjonen i forbindelse med regnskapsføring, avgiftshåndtering og eventuell garanti-/returhåndtering, slik at historikken ikke kan slettes umiddelbart. Av sikkerhetshensyn oppbevares også ip-adressen som er benyttet for å registrere bestillingen. Kortnummer oppbevares ikke av Friluftsmagasinet utover det som er nødvendig for å sikre effektiv håndtering av eventuelle problemer med belastning og oppheving av reservasjon. Hvis du ønsker å inngå avtale om forbrukerfinansiering, må du samtykke til at kredittinstitusjon utfører en kredittsjekk basert på fødselsnummeret ditt. Dersom du faktisk inngår en finansieringsavtale, vil denne informasjonen lagres frem til lånet er avsluttet. Fødselsnummeret er påkrevet for rapportering til ligningsmyndighetene. Etter at lånet er avsluttet blir kredittopplysningene anonymisert og kun brukt for statistikk. Vi tilbyr nyhetsbrev og kampanjer på epost slik at du kan motta ulike
typer informasjon og tilbud. Det er frivillig å motta dette, og man må eksplisitt melde seg inn i forbindelse med registrering. Det er også enkelt å melde seg ut fra e-postlistene. Friluftsmagasinet selger ikke personopplysninger til tredjepart, og vi bytter eller videreformidler heller ikke slik informasjon med tredjepart.

Forbehold

Vi tar forbehold mot skrivefeil, eventuelle prisforandringer og utsolgte varer.

Konfliktløsing

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet.
Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Friluftsmagasinet følger forbrukertvistutvalgets eventuelle avgjørelser. Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.

Se vårt kundesender for mer informasjon.